-
Plaatjes Plakken!
In de Quest scheurkalender van 19 augustus werd de volgende vraag gesteld: Zijn er mensen die beter zijn in het onthouden van visuele informatie dan Tekst? Het antwoord was: Ja. Sterker: vrijwel iedereen onthoudt plaatjes gemakkelijker dan tekst. Paul Foos, hoogleraar psychologie aan de University of North Carolina toonde dat al in 2008 aan met verschillende experimenten. Hij zette zijn proefperso … Lees verder
Lees bericht -
Een ‘nieuw’ jasje voor de projectleider
Het maakt niet veel uit welke project management methode je aanhangt of volgt, in elke methode moeten standaard producten gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan de stakeholder-analyse, de risicoanalyse, de project breakdown structure, de evaluatie, enz. Veel projectleiders hanteren bij elk nieuw project dezelfde aanpak om deze producten met het projectteam te maken. De vraag is of deze aanpak altij … Lees verder
Lees bericht -
Why, What en How van faciliteren
Wat is faciliteren? Regelmatig krijg ik de vragen: Wat is faciliteren en wat doet een facilitator? Vaak wordt door de vraagsteller een link gelegd met facility management of het faciliteren van witwas praktijken of drugstransporteren. Met geen van drieën heeft het echter iets te maken. Faciliteren of faciliëren betekent volgende de Dikke van Dale (DvD) vergemakkelijken. Een facilitator is volgens … Lees verder
Lees bericht -
Van Marshmallow naar werkvorm
In deze blog neem ik jullie mee op mijn reis van marshmallow naar werkvorm. Aanleiding Op 27 oktober gaf ik samen met Nel Mostert een workshop over energizers op de reprise van IAF Nederland. Als bedankje kregen de workshopleiders van Judith de Jong een verrassingscadeau. We mochten zelf kiezen tussen redelijk traditioneel tot zeer verrassend. Ik koos voor zeer verrassend en kreeg een zak marshmal … Lees verder
Lees bericht -
Vergadertip 5 voor succesvol vergaderen (slot)
Het is het derde overleg na de zomervakantie. Het tweewekelijkse overleg krijgt langzaamaan weer de dynamiek van de overleggen van vóór de zomervakantie. De tips die voor de zomervakantie geformuleerd en erna opgepakt zijn, werken niet meer of worden niet meer opgevolgd. Ook dit is één van de valkuilen waar je bij een vergadering in kunt vallen: Het belang van een goede check-out wordt niet onderk … Lees verder
Lees bericht -
Succesvol vergaderen doe je samen (Tip 4)
Het is het tweede overleg na de zomervakantie. Als eerste wordt in het overleg de actielijst die aan het eind van de vorige vergadering opgesteld is doorgenomen. Net als voor de vakantie zijn er weer actiepunten niet uitgevoerd. Je baalt verschrikkelijk. Komt dit je bekend voor? Het is een veel gehoorde klacht/valkuil bij vergaderingen: Acties niet uitvoeren Gelukkig is er wat aan te doen. Zorg er … Lees verder
Lees bericht -
Succesvol vergaderen doe je samen (Tip 3)
De eerste werkdag of -week na de vakantie zit er weer op. Je hebt de eerste frustrerende vergadering(en) die helemaal nergens over gaan al weer gehad. Hoe zorg je ervoor dat je niet in je oude patronen van frustratie terugvalt? Door samen met alle deelnemers naar je vergadering te kijken, samen de valkuilen te benoemen, er oplossingen en acties voor te bedenken en er ook opvolging aan te geven. In … Lees verder
Lees bericht -
Succesvol vergaderen doe je samen (Tip 2)
Een veel gehoorde klacht bij vergaderingen is uit de tijd lopen. Een oorzaak hiervan kan zijn dat niet alle deelnemers kennis hebben van het onderwerp. Een andere mogelijkheid is dat niet alle feiten beschikbaar of bekend zijn. Met als gevolg een oeverloze discussie en uit de tijd lopen van de vergadering. Vaak wordt dan naar de voorzitter gekeken die toestond dat het onderwerp besproken werd. Maa … Lees verder
Lees bericht -
Succesvol vergaderen doe je samen (Tip 1)
Een veel gehoorde klacht bij vergaderingen is afdwalen. Het gevolg van afdwalen kan zijn dat geen besluit genomen wordt of dat de vergadering uitloopt. Vaak wordt dan naar de voorzitter gekeken die toestond dat er afgedwaald werd. Maar is dat ook terecht? Vergaderen doe je tenslotte samen. Je bent dan ook samen verantwoordelijk voor het houden van de focus op het onderwerp. Pak het daarom de volge … Lees verder
Lees bericht -
Een goede check-in: o zo belangrijk
Veel opdrachtgevers willen tijdens een workshop de deelnemers zo snel mogelijk aan de oplossing van hun vraagstuk laten werken. Tijd om even contact met elkaar te maken wordt vaak als overbodig gezien. “We kennen elkaar al en de deelnemers weten al waarvoor de bijeenkomst is”, of woorden van gelijke strekking zijn vaak gehoorde reacties op de eerste stappen uit het programma. Datzelfde geldt ook b … Lees verder
Lees bericht