Faciliteren met een twist (deel 4)

In mijn vorige blogs  heb ik een algemene aanpak beschreven die je kunt hanteren als deelnemers een werkvorm afgezaagd of sleets vinden. Je kunt gaan faciliteren met een twist en ik heb beschreven hoe je werkvormen kunt twisten.
In deze blog presentaties met een twist.

Situatie 4

Je bent gevraagd een workshop te begeleiden waarin in het begin kennis overgedragen moet worden door een of meerdere specialisten. Uit ervaring weet je dat de energie in een groep bij presentaties gaat dalen: de deelnemers gaan in de zogenaamde consumptie-modus. Ze zakken onderuit, checken hun smartphone etc. Je kunt daarna natuurlijk wel een energizer doen om de energie terug te halen, maar er zijn andere manieren die er voor zorgen dat de deelnemers actief betrokken blijven.

Alternatieven:

  • Interview
    Houd een kort interview met de specialist en laat de deelnemers vooraf vragen bedenken.
  • Video
    Interview de specialist, laat dat interview vastleggen op video en laat de video professioneel monteren, zodat de kern van de boodschap goed naar voren komt. Vertoon dese video zonder dat de specialist aanwezig is. Hierdoor gaan de deelnemers niet meer met de specialist in gesprek, maar met elkaar.
  • Quiz
    Laat de specialist een quiz inbouwen in zijn onderwerp. Hij vertelt een klein stuk van zijn verhaal en stelt dan een quiz-vraag. Met staan en zitten geven de deelnemers antwoord. Zorgt gelijk voor een stukje beweging.
  • Volledige quiz
    De specialist stelt de quiz-vragen in de vorm van meerkeuze vragen op. Je verdeelt de ruimte in bijv. vier vakken: A, B, C en D. Je stelt de vragen en de deelnemers geven hun antwoord door een positie in de ruimte te kiezen. De specialist geeft vervolgens een toelichting op het goede antwoord. Stel een prijsje ter beschikking voor de winnaar.
  • Elektronische quiz
    Een alternatief voor de vorige twee alternatieven is werken met een elektronische quiz, bijv. Sendsteps, Buzztalk en Kahoot. Dit werkt ook in hele grote groepen goed. Je kunt bovendien ook met film werken.
  • Pecha Kucha
    De specialist mag maar 20 slides gebruiken en voor elke slide heeft hij maar 20 seconde. Deze slideshow wordt vooraf ingesteld, zodat ook echt na 20 seconde een andere slide getoond wordt.
  • Kenniscarrousel
    Zijn er meerdere specialisten die iets moeten vertellen, maak er dan een carrousel van.
    Elke specialist krijgt 5 slides om zijn verhaal in te vertellen. Deze slides worden afgedrukt op A3. De deelnemers worden in evenveel groepjes verdeeld als er specialisten zijn. De deelnemers draaien rond zodat ze het verhaal van elke specialist horen. Per ronde bijv. 15 minuten. Vragen van de deelnemers worden opgeschreven op een flip-over, zodat alle deelnemers gelijke kennis krijgen.

Door het gebruik van dit soort werkvormen zorg je er voor dat de energie hoog blijft en dat je dus gelijk door kunt pakken naar het volgende onderdeel van de workshop.

Ken jij meer alternatieven en wil je die met me delen? Stuur ze me op en ik vul de lijst aan.

Conclusie

Ook voor presenties is het mogelijk een twist te bedenken. Je komt met een andere aanpak waardoor de deelnemers zich concentreren op de content en de energie hoog blijft.

Heb je behoefte aan een intervisie op jouw workshopontwerp of wil je van gedachten wisselen over het ‘Twisten’ van werkvormen, neem dan contact met me op.

Wil je zelf leren groepen te begeleiden / te faciliteren? Dan kan ik je de training ‘Faciliteren van Professionals’ aanraden. De eerst volgende opleiding start 26 oktober 2016 in Breda. Vanwege de grote belangstelling voor deze opleiding is er een vijfde training gepland die start op 22 november in Driebergen.

Wil je weten of je een groep zelf kunt begeleiden, intervisie nodig hebt of een facilitator in moet schakelen? Beantwoord dan 8 eenvoudige vragen en krijg direct per mail een advies.

Deze blog verscheen ook op 17-10-2016 op Pulse. Vind je hem leuk? Wil je hem dan daar s.v.p. liken?

Terug naar het overzicht