Energy boosts in meetings

Het gebeurt iedereen wel eens: de energie in de bijeenkomst zakt weg. Je merkt het bijvoorbeeld aan: gapende deelnemers, bij het genereren van nieuwe ideeën stokt het, het tempo gaat naar beneden. Realiseer je dat jezelf de beste graadmeter bent voor de groep, dus als jouw energie wegebt, ebt deze bij de deelnemers ook weg. Als eerste stap is het van belang te achterhalen wat er precies aan de hand is. Er zijn namelijke meerdere mogelijkheden om de energie in de groep terug te krijgen, maar je moet wel de juiste toepassen om het gewenste effect te bereiken.  Ik onderscheid drie vormen van energieverlies:

  1. Concentratieverlies
    Dit treedt meestal op als je met de hele groep werkt. Deelnemers haken af, doen niet meer mee, zitten op hun laptop/tablet/smartphone te kijken, gapen.
    De beste interventie is om zo snel mogelijk een opdracht te geven waarmee ze in kleine groepen aan de slag gaan. Het kan handig zijn om een activerende icebreaker in te zetten voordat ze aan de slag gaan.
  2. Vermoeidheid
    Deze vorm treedt op tijdens bijeenkomsten waarbij door de deelnemers veel nagedacht en overlegd moet worden. Het gevolg hiervan is dat de deelnemers veel in hun hoofd zitten. Met een duf gevoel en hoofdpijn tot gevolg. Een activerende icebreaker, die deelnemers uit hun hoofd en naar het het lichaam haalt, brengt in dit soort situaties uitkomst.
  3. De brainstorm naar nieuwe ideeën stokt
    Er komen nog maar met mondjesmaat nieuwe ideeën en/of ze zijn niet zo bijzonder. Dan is het tijd voor een icebreaker die de deelnemers out-of-the-box helpt denken. Ze stimuleert om nieuwe paden in te slaan.

In alle gevallen is het natuurlijk wel noodzakelijk een toelichting te geven over de reden dat je de icebreaker inzet. Wil je weten welke icebreakers je kunt toepassen? Vraag ze dan hier aan. Ik stuur je ze dan per mail toe.

Wil je meer leren over het faciliteren van groepen? Kijk dan eens naar de trainingen op deze site.

Tags:
Terug naar het overzicht