Een ‘nieuw’ jasje voor de projectleider

Het maakt niet veel uit welke project management methode je aanhangt of volgt, in elke methode moeten standaard producten gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan de stakeholder-analyse, de risicoanalyse, de project breakdown structure, de evaluatie, enz. Veel projectleiders hanteren bij elk nieuw project dezelfde aanpak om deze producten met het projectteam te maken. De vraag is of deze aanpak altijd het gewenste resultaat oplevert. Of wordt het resultaat net zo voorspelbaar als de aanpak?

Immers: als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd kreeg.

Dit heeft ons (Judith de Jong, Nel Mostert en Henri Haarmans) aan het denken gezet. We hebben ons zelf de vraag gesteld: “Op welke manier kunnen we er voor zorgen dat de genoemde producten met een andere aanpak of werkvorm gemaakt worden?” Dat heeft geresulteerd in het metaforisch inzetten van allerlei materialen. Denk hierbij aan het inzetten van story-cubes, kinderspeelgoed, verschillen soorten stokken en stokjes, magneetgezichtjes, puzzelstukken, e.d.

De werkvormen die zo ontstaan zijn, hebben we viermaal getest : 5 juni tijdens het bPUG seminar, 21 juni bij de hogeschool Van Hall Larenstein in Velp, 17 september tijdens een bijeenkomst van de CoP Faciliteren van Project Professionals van IPMA en 30 november op een heidag van een bedrijf dat veel projectmanagement van grote infrastructurele projecten uitvoert.

Na afloop van één van de testbijeenkomsten kregen we van deelnemers deze feedback:

“Deze mix van creativiteit en project management is een welkome vernieuwing voor een gebied dat al jarenlang beheerst wordt door standaard methoden. Verfrissend, vernieuwend en totaal onverwacht. Dit wordt een welkome en vernieuwende aanpak binnen project management. Het is immers een feit dat er meer en meer creativiteit van de projectleden nodig is voor het oplossen van problemen en uitdagingen binnen projecten. Deze nieuwe methoden kunnen een nieuwe stroming worden binnen projectmatig werken die vooruit loopt op de uitdagingen van de toekomst waarbij, dankzij de robotisering en automatisering, de creativiteit van de medewerkers de belangrijkste asset is en wordt.”

“De aanpak zorgt er voor dat de creativiteit van de deelnemers gestimuleerd wordt en dat zij op een ander niveau met elkaar in gesprek raken. De werkvormen dwingen om out-of-the-box te denken.

We zijn natuurlijk heel blij met deze feedback. Na vier maal testen weten we dat onze aanpak werkt en verrassende resultaten oplevert. Daarom bieden we deze werkvormen vol vertrouwen in een leergang van zes avonden aan. De avonden vinden om de zes weken plaats op een centraal gelegen plek in Nederland. De eerste avond is 15 januari 2019.

Deze eerste leergang bieden we nog voor een introductieprijs aan: € 750 excl. BTW voor zes avonden. Je kunt de avonden ook los boeken, dan kosten ze € 150 excl. BTW. Na deze eerste leergang gaan de prijzen wegens gegarandeerd succes definitief omhoog.”

Uitgebreide informatie over de leergang vind je op de site van de Facilitation Academy.

Wil je erbij zijn, vernieuwende creatieve werkvormen leren en je project zo een boost geven?

Meld je dan nu aan via de site van de Facilitation Academy.
Terug naar het overzicht